Coaches voor coachpool

Opdrachtgever: TU/e

Aantal uren: op afroep

Duur: 12 maanden (verlengbaar tot max. 4 jaar)

Startdatum: september 2025

De organisatie

De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) is een toonaangevende onderzoeksuniversiteit, waar talentontwikkeling, innovatie en maatschappelijke impact centraal staan. De HRM-afdeling van TU/e zet sterk in op persoonlijke ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid, leiderschap en sociale veiligheid. Coaching is daarbij een belangrijke pijler.

Voor de versterking van de interne coachpool is TU/e op zoek naar ervaren externe coaches die ingezet kunnen worden op uiteenlopende coachvragen van medewerkers, leidinggevenden en teams.

 

De opdracht

Als preferred coach van TU/e word je op afroep ingezet voor individuele en/of teamcoaching. Dit kan zowel preventief als curatief zijn. Wij zoeken coaches op de volgende thema’s:

  • Career Development
    Focus op loopbaanvaardigheden, zingeving, werkplezier, stresshantering.
  • Personal Development
    Inclusief giftedness coaching. Focus op zelfbewustzijn, zelfmanagement, omgaan met werkrelaties.
  • Leadership Development
    Inclusief executive coaching en vrouwen in leiderschap. Coachervaring op strategisch niveau vereist (500+ uur).
  • Wellbeing
    Inclusief burnout, neurodiversiteit, verlies en rouw. Focus op stressreductie, vitaliteit en emotiehantering.
  • Team Development
    Inclusief sociale veiligheid. Focus op samenwerking, vertrouwen, communicatie, conflicthantering.
  • Conflict Coaching & Mediation
    Focus op communicatie bij conflicten, mediationvaardigheden. Bij voorkeur gecertificeerd mediator.

 

De coach voert de volgende hoofdtaken uit:

  • Bewustwording van beperkende overtuigingen en ineffectief gedrag.
  • Stress- en emotie-regulatie / omgaan met emoties.
  • Vaardigheden aanleren.
  • Optioneel: advies, kennisoverdracht en training binnen het eigen specialisme.

 

Het doel van de coaching is o.a.:

  • Een leercultuur creëren, met aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, loopbaanontwikkeling, inzetbaarheid en leven lang leren.
  • Een cultuur creëren waarin medewerkers hun potentieel benutten – gemeten in hogere werktevredenheid, betere werving en behoud.
  • Een cultuur van welzijn bevorderen – gemeten in minder en korter verzuim, burn-out en ongewenste uitstroom.
  • Functioneren op het werk verbeteren.
  • Ondersteuning bieden bij specifieke behoeften of werkgerelateerde uitdagingen.
  • Vaardigheden ontwikkelen om met verandering om te gaan.
  • Reflectie en gedragsverandering stimuleren die volwassen persoonlijke ontwikkeling bevorderen.
  • (Persoonlijk) leiderschap stimuleren op verschillende organisatieniveaus.
  • Teamontwikkeling, effectiviteit en sociale veiligheid ondersteunen.
  • (Voor)gesprekken begeleiden over sociale veiligheid binnen teams.

 

Vereisten

De coaches voldoen aan het volgende profiel:

  • Minimaal diploma op HBO-niveau.
  • Een erkende coachopleiding of een andere coachspecifieke opleiding.
  • Minimaal 100 uur coachervaring, waarvan minimaal 40 uur in het opgegeven specialisme. Specialisatie moet blijken uit opleiding, certificering en gelogde uren.
  • Lid van een relevante beroepsvereniging (NOLOC, NOBCO, ICF, NIP A&O, STIR, RBCZ,  NMv).
  • Handelt volgens ethische richtlijnen, geen tuchtrechtelijke maatregelen, geldige registratie.
  • Kan werken met gevalideerde assessments zoals HEXACO, 360-feedback (LCP, Lencioni), of psychologische veiligheidsmetingen (zoals Fearless Organization). Certificering is een pré.
  • Kan effectiviteit aantonen (bijv. behaalde doelen, meetbare resultaten, aantoonbare coachcompetenties).
  • Investeert in eigen professionele ontwikkeling (bijv. intervisie, bijscholing).
  • Diversiteit in het aanbod is belangrijk voor TU/e.
  • Ervaring met coaching in hoger onderwijs is een pré.
  • Bij voorkeur inzetbaar op individueel én teamniveau.
  • Gezocht: coaches die vloeiend Nederlands of Engels spreken (liefst moedertaalniveau).
  • Zowel fysieke als digitale coaching mogelijk.
  • De coach is geen student of medewerker van de TU/e.

 

Competenties 

  • Reflectief en ontwikkelingsgericht vermogen
  • Ervaring met evidence-based methodieken en assessments
  • Sensitiviteit voor de academische context en diversiteit
  • Vermogen tot het faciliteren van gedragsverandering en persoonlijke effectiviteit
  • Flexibiliteit, zelfstandigheid en samenwerking in afstemming met HRM en leidinggevenden
  • Bereidheid tot jaarlijkse evaluatie en samenwerkingsoverleg met HRM TU/e

 

Ben jij een ervaren coach die graag werkt binnen de context van wetenschap, ontwikkeling en leiderschap? Meld je dan aan!