Coaches voor coachpool
Opdrachtgever: TU/e
Aantal uren: op afroep
Duur: 12 maanden (verlengbaar tot max. 4 jaar)
Startdatum: september 2025
De organisatie
De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) is een toonaangevende onderzoeksuniversiteit, waar talentontwikkeling, innovatie en maatschappelijke impact centraal staan. De HRM-afdeling van TU/e zet sterk in op persoonlijke ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid, leiderschap en sociale veiligheid. Coaching is daarbij een belangrijke pijler.
Voor de versterking van de interne coachpool is TU/e op zoek naar ervaren externe coaches die ingezet kunnen worden op uiteenlopende coachvragen van medewerkers, leidinggevenden en teams.
De opdracht
Als preferred coach van TU/e word je op afroep ingezet voor individuele en/of teamcoaching. Dit kan zowel preventief als curatief zijn. Wij zoeken coaches op de volgende thema’s:
- Career Development
Focus op loopbaanvaardigheden, zingeving, werkplezier, stresshantering. - Personal Development
Inclusief giftedness coaching. Focus op zelfbewustzijn, zelfmanagement, omgaan met werkrelaties. - Leadership Development
Inclusief executive coaching en vrouwen in leiderschap. Coachervaring op strategisch niveau vereist (500+ uur). - Wellbeing
Inclusief burnout, neurodiversiteit, verlies en rouw. Focus op stressreductie, vitaliteit en emotiehantering. - Team Development
Inclusief sociale veiligheid. Focus op samenwerking, vertrouwen, communicatie, conflicthantering. - Conflict Coaching & Mediation
Focus op communicatie bij conflicten, mediationvaardigheden. Bij voorkeur gecertificeerd mediator.
De coach voert de volgende hoofdtaken uit:
- Bewustwording van beperkende overtuigingen en ineffectief gedrag.
- Stress- en emotie-regulatie / omgaan met emoties.
- Vaardigheden aanleren.
- Optioneel: advies, kennisoverdracht en training binnen het eigen specialisme.
Het doel van de coaching is o.a.:
- Een leercultuur creëren, met aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, loopbaanontwikkeling, inzetbaarheid en leven lang leren.
- Een cultuur creëren waarin medewerkers hun potentieel benutten – gemeten in hogere werktevredenheid, betere werving en behoud.
- Een cultuur van welzijn bevorderen – gemeten in minder en korter verzuim, burn-out en ongewenste uitstroom.
- Functioneren op het werk verbeteren.
- Ondersteuning bieden bij specifieke behoeften of werkgerelateerde uitdagingen.
- Vaardigheden ontwikkelen om met verandering om te gaan.
- Reflectie en gedragsverandering stimuleren die volwassen persoonlijke ontwikkeling bevorderen.
- (Persoonlijk) leiderschap stimuleren op verschillende organisatieniveaus.
- Teamontwikkeling, effectiviteit en sociale veiligheid ondersteunen.
- (Voor)gesprekken begeleiden over sociale veiligheid binnen teams.
Vereisten
De coaches voldoen aan het volgende profiel:
- Minimaal diploma op HBO-niveau.
- Een erkende coachopleiding of een andere coachspecifieke opleiding.
- Minimaal 100 uur coachervaring, waarvan minimaal 40 uur in het opgegeven specialisme. Specialisatie moet blijken uit opleiding, certificering en gelogde uren.
- Lid van een relevante beroepsvereniging (NOLOC, NOBCO, ICF, NIP A&O, STIR, RBCZ, NMv).
- Handelt volgens ethische richtlijnen, geen tuchtrechtelijke maatregelen, geldige registratie.
- Kan werken met gevalideerde assessments zoals HEXACO, 360-feedback (LCP, Lencioni), of psychologische veiligheidsmetingen (zoals Fearless Organization). Certificering is een pré.
- Kan effectiviteit aantonen (bijv. behaalde doelen, meetbare resultaten, aantoonbare coachcompetenties).
- Investeert in eigen professionele ontwikkeling (bijv. intervisie, bijscholing).
- Diversiteit in het aanbod is belangrijk voor TU/e.
- Ervaring met coaching in hoger onderwijs is een pré.
- Bij voorkeur inzetbaar op individueel én teamniveau.
- Gezocht: coaches die vloeiend Nederlands of Engels spreken (liefst moedertaalniveau).
- Zowel fysieke als digitale coaching mogelijk.
- De coach is geen student of medewerker van de TU/e.
Competenties
- Reflectief en ontwikkelingsgericht vermogen
- Ervaring met evidence-based methodieken en assessments
- Sensitiviteit voor de academische context en diversiteit
- Vermogen tot het faciliteren van gedragsverandering en persoonlijke effectiviteit
- Flexibiliteit, zelfstandigheid en samenwerking in afstemming met HRM en leidinggevenden
- Bereidheid tot jaarlijkse evaluatie en samenwerkingsoverleg met HRM TU/e
Ben jij een ervaren coach die graag werkt binnen de context van wetenschap, ontwikkeling en leiderschap? Meld je dan aan!